PERSSTEMMEN

1955. Het Algemeen Handelsblad (Nederland)

Raedecker over Middelheim : België bezit in de beeldhouwers Grard, Leplae, Jespers, Aebly, Puvrez, Kreytz en René Smits, kunstenaars welke zich in dit internationaal milieu handhaven.

1961. La Métropole (Hubert Collye).

Un bon sculpteur est une bénédiction. S'il se penche sur l'homme et son visage, il tourne au bienfaiteur. Je sais gré à René Smits des portraits qu'il prodigue avec une savoureuse impudence ( ). J'ai longuement scruté ces tétes de pierre ou de métal et j'y ai rencontré la vie. La ressemblance d'abord ; je ne'en veux pour preuve que l'effigie de Puvrez, que je connais bien. Mais cette ressemblance perce l'apparence pour atteindre la personne méme.

1963. De Standaard (U. Van de Voorde).

… alsmede de beeldhouwer René Smits met zijn "zwangere", een meer dan levensgroot prachtig beeld, …. Wij geloven dat wij daarmee voor één der weinige kunstwerken dier tentoonstelling stonden die ook op Europees vlak geldigheid kunnen hebben.

1963. Elseviers Weekblad.

Beeldentuin in Middelheim: … werken die men best zal onthouden ... een knappe kop door de jonge beeldhouwer René Smits, iemand die wellicht zijn laatste woord nog niet heeft gesproken.

1965 Linosneden van 63. (begeleidende tekst: Dr. Emiel Willekens).

Zijn lino's met al de variaties van onderwerp, … Wij hoeven slechts te luisteren, wij worden er zelf maar rijker van.

1965. Gazet van Mechelen.

Zo moeten twee reeksen linosneden inzake fijne expressie niet onderdoen voor het werk van beroemde japanse kunstenaars.

1966. Le Phare Dimanche.

… ou les tentations de l'abstrait et les élans d'une imagination longtemps contenue font excellent ménage

… ses dessins et ses gravures. L'artiste s'y montre très raffiné, plein de délicatesse et de mystère.

1966. La Dernière Heure.

Dans un mouvement épanoui, dans la forme pure ou tout au contraire discipliné par la figuration, l'oeuvre de René Smits est essentiellement humaniste...

Une série impressionnante de dessins et de peintures á l'huile détrempée nous livrent une autre face d'un artiste presque aussi brillant que Ingres.

… transparence des masses et des tons, sensualité du rêve, approche de la fantasmagorie, de la fantasmagie même.

1966. La Métropole (Hubert Collye).

Pourquoi cette exposition d'une beauté exceptionnelle ne fait-elle pas salle comble?

… On dirait de ces inspirations qu'elles ressemblent aux fils de la vierge qui flattent en automne par les beaux matins attiédis.

1966. Gazet van Antwerpen.

... Maar voor alles zouden wij moeten zeggen dat Smits een rasecht beeldhouwer is.

1967. Weekspiegel.

... Voor een werk als dit vervallen alle discussies over tegenstelling figuratief abstract.

1967. Basler Nachrichten.

Erstaunlich dicht und überzeugend sind die plastiken und formschnitte des Belgiërs René Smits.

1967. National Zeitung.

… Dieses fliessende, flutende Geschehen, welches die Formen in konstanter Auflösung und Neugruppierung durcheinander schiebt, wird in eigenwilligen Plastiken von bewegten Konturen und reichen Innengliederung gestaltet. Daneben sprechen zwei Köpfe mit konzentriertem, ruhigem Volumen und stiller Intensität von der Begabung des Künstlers, ganz reale Alltagsaufgaben zu meisteren, während er sich in einer Folge von 15 kolorierten Lithographiën als versierter Graphiker ausweist.

1968. Paris Match.

Pour son premier buste le petit prince Philippe a dû se rendre à Anvers. Là, dans l'atelier de René Smits, il a posé durant cinq séances...

1968. De Standaard.

De kleine prinses Astrid, bronzen beeldje van de kunstenaar René Smits uit Kontich, vervaardigd in opdracht van de werven Boel te Temse. De Vlaamse beeldhouwer maakte reeds eerder een soortgelijk brons van prins Filip voor het verbond der Belgische Nijverheid. Prinses Paola heeft met haar kinderen vaak het atelier te Kontich waar zij poseerden bezocht.

1968. De Nieuwe Gazet.

... een klein vrouwelijk naakt b.v. is daarvan een duidelijk voorbeeld. Het is ontegensprekelijk een vrouwenfiguur, maar men kan het plat leggen, men kan het zijdelings bezien, ondersteboven draaien het blijft een harmonische vormencompositie.

1969. Le Matin.

René Smits sculpteur et graveur. Une valeur réelle fint toujours par s'imposer et percer... Nous retrouvons aujourd'hui le nouveau mastre entre deux tétes juvéniles, celles des princes royaux Philippe et Astrid de Belgique.

1970. Utrechtsch Nieuwsblad

Belgisch vakmanschap. Deze in 1925 in Antwerpen geboren kunstenaar toont zich een meester op verschillende wapenen. Hij is even vaardig met de krijtstift als met de tekenpen, het linomes en de beitel.

1970. Nieuw Utrechts Dagblad.

... Niet alleen dat hij met verschillende procédés uit de voeten kan, ook in stijl en vormgeving gaat hij verschillende richtingen uit.

1974. Nieuwsblad- het Gemeentenieuws.

René Smits is de beeldhouwer van de ingetogenheid, de wijding en de eerbied, van de ingetogen houding waarin de mens het diepste van zijn wezen onthult.

... kenmerkend voor al zijn werken de ziele-adel en een streven naar soberheid van lijn en volumes, tot aan de rand van de abstraktie.

1974. De Standaard – Nieuwsblad – Handelsblad - Antwerpen stad.

René Smits produceert beeldhouwwerk dat sinds Minne in Vlaanderen bijna niet meer gezien werd.

1974. De Spectator (Maurits Bilcke).

Het eigenaardige is dat in bijna al deze soms zeer verschillende richtingen Smits er toe komt werken te vervaardigen die ons rechtuit gezegd waarlijk boeien. Bij Smits hebben we wat we de gave, de intuïtie, de kunde of de kunst zouden kunnen noemen, de genade. Steeds komt de eerbied voor het goed opgevat en uitgevoerd kunstwerk op het voorplan. En dat is een voordeel dat in onze tijd van niet zelden schaamteloos epigonenwerk en het nalopen van de laatste trein meer en meer opvalt.

1974. BRT - Mezzanine (Th. Van Looij).

Een ensemble dat nog eens illustreert hoe een sterke beheersing van het vakmanschap, kennis van de typische materiaaleigenschappen, de uitdrukkingsmogelijkheden van een begaafd kunstenaar geenszins beperken.

1974. De Nieuwe Gazet.

Merkwaardig is de open houding die René Smits aanneemt tegenover het disciplineonderscheid. Een nieuw idee, een nieuwe inhoud vergt onmiddelijk een nieuwe vorm.

1974. BBL St.-Niklaas (Daniël Anthuenis).

Dezelfde vergeestelijking treffen wij aan in de tekeningen van René Smits. Het is een heel andere en toch is het dezelfde. Het is alsof hij zoals zijn naam zegt herboren wordt, telkens hij een andere discipline een ander materiaal bewerkt. Hij is Renatus, alsof hij vele levens heeft.

1978. Bell Telephone News (Lode Verachtert).

Zijn koppen hebben een aangrijpende présence, de diepste wezenstrekken van de geportretteerde zijn lichamelijk voelbaar, onder de materie van steen brons of klei stuwt geest en ziel en leven. Zulke onderhuidse uitstraling hebben ook zijn andere beelden. De twee sculpturen, levensgrote gothische, expressionistische, magistrale figuren, absorberen volledig de aandacht en vullen de sfeer van de omringende ruimte met grootheid en adel.

1984. Lannoo-Tielt - Figuratief tekenen in Vlaanderen (Daniël Anthuenis).

René Smits is in Vlaanderen een eenzame en intelligente aristocraat onder de handarbeiders van de kunst. Daarom draag ik hem deze Haiku op:

0 de eenzaamheid / van een boom op een bergtop / De zon raakt hem eerst.

1985. Gazet van Antwerpen (René Turkry).

Om de mens en de kunstenaar René Smits beter te leren kennen moet men maar intensief deze werken bekijken. Zijn innerlijke biografie laat zich eruit aflezen. ...

De kunst blijkt voor hem een wereld waarin een nieuwe visie van de werkelijkheid wordt opgeroepen, zonder dat hij die werkelijkheid ooit helemaal ontvlucht. Bovendien is het een oeuvre waar men enorm veel kultuur achter voelt. Ook in zijn beeldhouwkunst wordt men steeds getroffen door de waarachtigheid van de variërende expressie.